دری نوشت

انتخاب رنگ مناسب برای مبلمان متناسب با دکوراسیون

یکی از مهم ترین نکات در دکوراسیون داخلی هماهنگی و ارتباط تمام لوازم با یکدیگر است. در دکوراسیون، رنگ تمام لوازم از جمله فرش، دیوار ها، پرده ها، مبلمان و اکسسوار ها باید یکدیگر را کامل کنند. انتخاب رنگ مبلمان یکی از مهم ترین این موارد است. اما در انتخاب رنگ مناسب برای مبلمان به چه نکاتی باید توجه کرد؟

 

زمانی که می خواهید دکوراسیون خانه را تغییر دهید راه های بسیاری برای ایجاد هماهنگی میان رنگ ها وجود دارد. برای مثال: رنگ دیوار ها با رنگ کفپوش ها را شبیه به هم انتخاب کرده و یا رنگ فرش را همانند رنگ کفپوش انتخاب کنید. اما برای انتخاب رنگ مبل ها قانونی وجود ندارد که باید با رنگ دیوار ها و یا کفپوش ها هماهنگ باشد. با پاسخ دادند به چند پرسش می توانید رنگ مناسبی برای مبلمان خود انتخاب کنید.

 

به کدام رنگ ها علاقه مند هستید؟

البته که هماهنگی رنگ ها با یکدیگر بسیار اهمیت دارد، به ویژه از نظر روانشناسی نیز بر روی انسان بسیار تاثیر گذار است. اما این موضوع بدین معنا نیست که باید مبلی را خریداری کنید که به رنگ آن علاقه مند نیستید. بهتر است که فضایی ایجاد کنید که از حضور در آن لذت ببرید. به همین دلیل انتخاب های خود را بر اساس سلیقه شخصی خود انجام بدهید.

 

از رنگی که به آن بیشترین علاقه را دارید شروع کرده و یک لیست از رنگ های مورد علاقه خود تهیه کنید. ممکن است که به آبی لاجوردی علاقه مند باشید اما الزامی وجود ندارد که مبل ها را به این رنگ انتخاب کنید، بلکه می توانید یک و یا دو عدد از دیوار ها را به آبیلاجوردی تغییر دهید.

 

از کدام رنگ ها استفاده کرده اید؟

در دکوراسیون کردن خانه ۹۹ درصد از افراد بودجه محدودی در اختیار دارند و این به معنای این است که با لوازمی که در اختیار دارید و چند وسیله جدید می توانید خانه و فضای خود را تغییر دهید. به همین دلیل زمانی که می خواهید رنگ مبلمان خود را انتخاب کنید باید رنگ سایر لوازم موجود مانند: کمد ها، کفپوش ها و غیره را نیز در نظر داشته باشید. در ظاهر کنونی خانه از چه رنگ ها و تنالیته هایی استفاده کرده اید؟ در مکانی که دارای کفپوش ها و کمد های تیره است، استفاده از مبل قهوه ای رنگ انتخاب مناسبی نخواهد بود. اما در مکانی با رنگ های سفید و روشن می توانید از هر رنگ مدرنی استفاده کنید.

 

می خواهید چه احساسی را تجربه کنید؟

می خواهید در خانه احساس آرامش و راحتی داشته باشید و یا با مکانی پر از کنتراست احساس هیجان را تجربه کنید؟ شاید هم بخواهید احساسی مدرن و شهری داشته باشید. رنگ ها در بیشتر موارد کمک می کنند تا به احساسی که در نظر دارید دست پیدا کنید. یک دایره رنگی تهیه کرده و به آن نگاه کنید.

 

اگر از تنوع رنگی هراس دارید و می خواهید در فضایی مدرن و آرام زندگی کنید انتخاب تنالیته های یک رنگ می تواند به شما کمک کند. مونوکروماتیک به معنای استفاده از یک رنگ و تنالیته های مختلف آن است. در سال های اخیر از این سبک در دکوراسیون بسیار استفاده می شود.

 

اگر می خواهید احساس آرامش داشته باشید از رنگ های هماهنگ استفاده کنید. در دایره رنگی، رنگ هایی که در کنار هم قرار دارند با هم هماهنگ هستند، زیرا در واقع دارای ترکیبات رنگی مشابهی هستند. اما اگر می خواهید خانه ای با کنتراست بالا و زنده داشته باشید از رنگ های مکمل استفاده کنید. رنگ های مکمل در دایره رنگی در مقابل یکدیگر قرار دارند. می توانید از رنگ های مکملی مانند: آبی و نارنجی برای دیوارها و مبل ها استفاده کنید.

 

در انتخاب رنگ مناسب برای مبلمان اگر سالنی سفید رنگ دارید، استفاده از مبلمان زرد و کرم می تواند انتخاب مناسبی باشد. هم چنین رنگ های آبی و طوسی نیز هماهنگی زیبایی ایجاد می کنند. به ویژه اگر به دنبال دکوراسیونی مدرن هستید این ترکیب های رنگی را در نظر داشته باشید.

 

اگر می خواهید بر اساس یک رنگ دکوراسیون منزل را انجام دهید، حداقل از ۳ تنالیته مختلف همان رنگ استفاده کنید. برای مثال: آبی لاجوردی، آبی کبالت و آبی آسمانی در این شرایط می توانید دیوار ها را به رنگ آبی روشن و مبلمان را به رنگ آبی تیره تر انتخاب کنید.

 

گاهی انتخاب یک رنگ برجسته نیز می تواند به شما کمک کند. رنگی را انتخاب کنید که در تمام نقاط خانه به کار ببرید. برای مثال رنگ زرد؛ از این رنگ نه به عنوان رنگ اصلی بلکه به عنوان رنگ لوازم کوچک تر استفاده کرد و در تمام نقاط خانه آن را به کار ببرید. در مبلمان نیز در کوسن ها و یا طرح های آن از رنگ زرد استفاده کنید.

 

یکی دیگر از راه های ایجاد هماهنگی میان رنگ ها این است که دیوار ها را با رنگ های خنثی رنگ آمیزی کنید. رنگ های سفید و طوسی برای این کار مناسب هستند. اما اگر می خواهید فضای گرم تری ایجاد کنید رنگ کرم نیز انتخاب مناسبی خواهد بود. با این روش انتخاب رنگ مناسب برای مبلمان برای شما راحت تر و آزادانه تر خواهد شد.

بکارگیری مبلمان چوبی تیره

در راس ویژگی های مهم لوازم و مبلمان چوبی تیره رنگ، شخصیت با وقار و رسمی تر آن ها قرار دارد. البته این موضوع بدین معنا نیست که رنگ تیره چیزی از بافت صمیمی و طبیعی چوب را کاهش می دهد. چوب چه در رنگ های تیره و چه در رنگ روشن، تا زمانی که بافت ها و طرح های مشخصی که روی درخت وجود دارند را حفظ کند، می تواند فضایی طبیعی ایجاد کند. اما برای ایجاد فضایی باشکوه، با وقار و جدی، مبلمان چوبی تیره رنگ بسیار ایده آل خواهند بود.

 

تصویر: مبلمان چوبی تیره

 

ایجاد کنتراست میان رنگ ها

قانون اول در استفاده از لوازم و مبلمان چوبی تیره این است که برای دیده شدن آن وسیله میان رنگ ها کنتراست ایجاد کنید. یعنی رنگی که در پشت لوازم چوبی تیره قرار دارد را حتما باید به رنگ های روشن و خنثی انتخاب کنید. در راس رنگ هایی که با رنگ قهوه ای تیره چوب بسیار هماهنگ بوده و آن را نمایان می کند، تنالیته های ظریف، تمیز و سیال رنگ سفید قرار دارند. کنتراستی که رنگ تیره چوب و سفید با یکدیگر ایجاد می کنند، نه تنها از نظر زیبایی، بلکه باعث می شوند تا اتاق از آن چه که هست بزرگ تر دیده شود.

 

ویژگی های برجسته تیره

اگر نمی دانید که کدام رنگ چوب را انتخاب کنید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که عناصر و بخشی از خانه که می خواهید در الویت قرار دهید را مشخص کنید. مبلمان و لوازم چوبی با رنگ روشن، لوازمی خنثی و بی صدا هستند که در پس زمینه باقی مانده و مبلمان تکمیلی ای به شمار میروند که دکوراسیون را کامل می کنند. اما لوازم چوبی تیره رنگ خود را نمایان کرده و در طراحی مکان تاثیر خود را ایجاد می کنند. یعنی فراموش نکنید که لوازم چوبی تیره رنگ، می توانند به عناصر اصلی اتاق تبدیل شده و سایر مبلمان و اکسسوار های دکوری را به عناصر تکمیلی دکوراسیون تبدیل کنند.

 

تصویر: مبلمان چوبی تیره

 

طرح و بافت طبیعی چوب

یکی از راه های به نمایش گذاشتن مبلمان چوبی به شکلی زیبا و تاثیر گذار این است که تا جای ممکن از اشیاء چوبی بزرگی استفاده کنیم تا بافت طبیعی چوب به خوبی نمایان شود. محصولات چوبی که بافت چوب را با تنالیته های تیره به نمایش می گذارند، حتی اگر محصولات کارخانه ای باشند نیز تاثیر بی نظیری را ایجاد کرده و هر محصول، ویژگی های منحصر به خود را خواهد داشت.

 

برای این که ظاهر رسمی و با وقار چوب تیره را کمی لطیف تر کرده و به ظاهر روستیک و طبیعی آن کمی شخصیت مدرن تر ببخشید، می توانید رنگ های زنده، اما در عین حال آرامی مانند سبز پسته ای و یا آبی را با آن ترکیب کنید. این ترکیب رنگی به خصوص برای مکان هایی مانند دفاتر کاری ترکیب رنگی بسیار زیبا و مناسبی بوده و ظاهر خسته کننده محیط را از بین برده و ذهن را باز می کند.

تصویر: مبلمان چوبی تیره

 

ترکیب مبلمان چوبی تیره با رنگ فلزی

هر چه قدر هم که سطوح و مبلمان چوبی با رنگ های مات و طبیعی ترکیب شوند، اما در واقع رنگ های براق و سربی ای که در طراحی های صنعتی به کار برده می شوند نیز در ترکیب با چوب، به ویژه مبلمان چوبی تیره، طراحی ای تاثیر گذار و دلباز به محیط می بخشند. به خصوص برای افرادی که می خواهند در آشپزخانه از بافت چوب استفاده کنند، می توانند از تاثیر رنگ های فلزی بهره برده و ترکیب رنگی ای مدرن و کارآمدی را در آشپزخانه ایجاد کنند.

 

چوب های رنگ شده

مبلمان و لوازم چوبی در درون خود نیز می توانند دارای دو رنگ باشند و حتی می توان گفت که این مدل محصولات طرفداران بیشتری نیز دارند. در لوازم چوبی دو رنگ، از رنگ طبیعی چوب به تنهایی استفاده نمی شود، بلکه رنگ چوب، به ویژه تنالیته های تیره آن با رنگ های آبی آرامش بخش، رنگ سبز جذاب، یک قرمز تاثیر گذار و یا با رنگ زرد انرژی بخش ترکیب شده و ظاهری شیک و خاص را ایجاد می کنند.

 

میز جلو مبلی جدید با چوب تیره

معمولا در دکوراسیون و طراحی ای که چوب در آن حاکم نباشد، در میز جلومبلی از بافت و زیبایی چوب استفاده می شود. زمانی که رنگ میز جلومبلی تیره تر از رنگ سایر مبلمان و لوازم انتخاب شود می تواند به یک نقطه مرکزی در طراحی اتاق نشیمن تبدیل شود. شما نیز می توانید به راحتی از این روش استفاده کرده و زیبایی، جذابیت، وقار و تاثیر گذاری چوب تیره را به محیط زندگی خود بیاورید.

 

بکارگیری مبلمان رنگ روشن

رنگ های روشن در هر نقطه که به کار برده شوند فضایی دلباز ایجاد کرده و با زیبایی خود ظاهری چشم نواز به مکان می بخشند. رنگ های روشن زمانی که برای کفپوش مورد استفاده بگیرند، به مکان وسعت و عمق می بخشند. اما در مبل ها چطور؟ از گذشته تا به امروز یک باور آشنا وجود دارد که رنگ های روشن به دلیل کثیفی و جذب لکه، برای استفاده در مبلمان انتخاب مناسبی نیستند. اما آیا این باور حقیقت دارد؟ برای استفاده از رنگ روشن برای مبلمان به چه نکاتی باید توجه کرد؟ در ادامه به این پرسش ها پاسخ داده خواهد شد.

 

می توان بیان کرد که استفاده از رنگ روشن برای مبلمان نیاز به کمی شجاعت دارد. البته امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تولید پارچه های ضد لک که بسیار ساده تمیز شده و قابل شستشو هستند، دیگر برای استفاده از پارچه های رنگ روشن برای روکش مبلمان جای نگرانی ای وجود ندارد. رنگ های روشن نه تنها فضایی آرامش بخش ایجاد می کنند، بلکه دارای ویژگی هایی هستند که به مکان عمق و وسعت می بخشند. امروزه افراد بسیاری از تنالیته های رنگ های روشن برای مبلمان خود استفاده می کنند. شما نیز با استفاده از مبلمان روشنی که ویژگی های ضد لک داشته و به راحتی تمیز می شوند می توانید فضایی راحت و دلباز در خانه خود ایجاد کنید.

 

بدون شک رنگ یکی از کلید های اصلی است که به شما کمک میکند تا انرژی و فضایی که در دکوراسیون به دنبال آن هستید را ایجاد کنید. رنگ های روشن برای هر نوع اتاق نشیمنی زمینه ای مناسب را ایجاد می کنند. در طراحی هایی که رنگ های خنثی و روشنی مانند: سفید، کرم و طوسی روشن به کار برده می شوند، هم برای ایجاد مکانی راحت، دلباز و کاربردی و هم برای ایجاد پس زمینه ای مناسب برای به نمایش گذاشتن اکسسوار ها و بافت های مختلف، بسیار مناسب هستند. به همین دلیل است که در طراحی داخلی نشیمن ها برای دیوارها و کفپوش معمولا از رنگ های روشن استفاده می شود.

 

اما با انتخاب مبلمان اصلی این مکان در رنگ های روشن نیز می توان فضایی ظریف و زیبا و هم چنین دکوراسیونی دلباز و فرح بخش را به نمایش گذاشت. البته برای ایجاد طراحی ای زیبا با مبل های رنگ روشن باید به برخی قوانین اصلی توجه داشته باشید.

 

زمانی که صحبت از مبل های رنگ روشن می شود، اولین چیزی که به ذهن خطور می کند مبل هایی به رنگ های سفید، کرم و یا بژ هستند، اما رنگ های دیگر نیز دارای طیف های روشن بوده و با استفاده از این مبل های رنگی روشن می توان اتاق نشیمنی رمانتیک، زیبا و منحصر به فردی را به نمایش گذاشت. برای مثال: رنگ های آبی و یا صورتی روشن انتخاب زیبا و لطیفی برای مبل های اتاق نشیمن به شمار می روند.

 

مطالب خواندنی بیشتر:

 

10 ایده دیواری زیبا با رنگ آبی تیره
آنچه که باید درباره ویژگی ها و انواع مبل راحتی مدرن چستر فیلد بدانید
خرید جدیدترین میز جلو مبلی های مدرن
نکاتی مهم در ترکیب بندی رنگ ها مختلف ، برای ایجاد یک دکوراسیون آرامش بخش
۶ ایده جالب برای رنگ کفپوش پذیرایی با مبلمان مشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *