دری نوشت

آشنایی با نحوه شست و شوی صحیح مبلمان منزل

غبارروبی و یا شاید حتی در برخی مواقع شست و شوی مبلمان باعث افزایش طول عمر کالا می شود. برای اینکه این شستشو در منزل صورت بگیرد روش های مختلفی وجود دارد. با انجام منظم گردگیری و جاروکشی مبل‌ها میتوان همیشه آن ها را تمیز نگه داشت. بهتراست هنگام جارو کشیدن تمامی شکاف ها شامل فواصل بین تشکچه ها را با دقت جارو کرده و در نهایت با کشیدن برس مخصوص برروی کار را به انتها برسانیم .

 

استفاده از محلول شوینده مخصوص یکی دیگر از راه های تمیز کردن مبلمان در منزل است. به منظور این کار مقداری مایع ظرفشویی را با مقداری سرکه‌ی سفید و اندکی جوش شیرین و آب مخلوط کنید سپس ماده ی حاصل را در یک افشانه ی قابل اسپری بریزید تا بتوانید با اسپری به مبل و با استفاده از پارچه تمیزشستشو را انجام دهید .

 

نحوه ی شستشوی مبلمان

سه راه شستشوی مبلمان وجود دارد . روش اول این است که شست و شوی مبلمان را به مراکز تخصصی و کارگاه های مربوطه بسپاریم . روش دوم استفاده از بخارشوی است. شما می توانید با بخارشوی، پارچه مبل هایتان را کاملا تمیز و ضدعفونی کنید. راه سوم استفاده از محلول آب نیم گرم و شامپو است. به این ترتیب شما پس از ساخت این محلول باید ابر یا اسفنجی بزرگ را به آن آغشته و سپس روکش مبل ها را با این ابربه آرامی تمیز کنید و در نهایت با ابرخیس روی مبل برای انتهای کار و جمع کردن کف های باقی مانده بکشید .

 

درهمه ی روش های شستشوی مبلمان باید مراقب باشید چوب مبل ها در معرض شست و شوی و خیسی قرار نگیرد . چوب در اثر مرطوب شدن به سرعت پوسته پوسته و سفید می شود و به مرور زمان ترک می خورد . پس از شستن مبل ها سعی کنید آنها را بوسیله ی سشوار خشک کنید تا پارچه ها از بین نروند و چروک نشوند .

 

روش های شست وشوی مبلمان پارچه ای

باید بدانید که نظافت مبل و خصوصا تمیز کردن مبل پارچه ای از مشکل‌ترین بخش‌های نظافت منزل است. تمیز کردن مبل پارچه ای نسبت به بقیه نوع مبل ها کمی تخصصی تر است . اگر این کار را به درستی انجام ندهید ، ممکن است به پارچه‌ی مبل آسیب برسانید. حال می خواهیم شما را با روش هایی برای تمیز کردن مبل های پارچه ای آشنا کنیم. برای نظافت سطح مبل ابتدا روی آن را جارو کنید تا از هر ریز و درشت گرده و آشغال بیالایید و تمام شیارهای مبل را با جاروبرقی تمیز کنید.

 

برای زدودن گردوخاک از برس استفاده کنید برای زدودن موها و کرک‌ها از غلتک استفاده کنید . برای تمیز کردن این نوع مبل از هر سه روش گفته شده در قبل می توانید کمک بگیرید اما فراوش نکنید اگر قصد استفاده از شامپو داشتید حتما قبل از استفاده آن را تست کنید.

 

نحوه ی شستشوی مبل با دستگاه

شستشوی مبل توسط یک دستگاه مکانیزه که تخصصی برای این کار ساخته شده انجام میشود. از مهم ترین ویژگی های دستگاه شستشوی مبل تولید فوم (کف) است که به دلیل داشتن چگالی کم روی سطوح باقی می ماند. در این دستگاه مخازن آب تمیز و آب کثیف تعبیه شده همراه یک کمپرسور به منظور تولید کف و یک موتور مکنده قدرتمند دو یا سه مرحله ای جهت مکش آلودگی ها در دستگاه وجود دارد.

 

کف تولید شده توسط کمپرسورغلظت و قدرت پاک کنندگی بالایی دارد که باعث شستشوی سطوح می شود و از نفوذ آب به داخل صندلی یا مبل جلوگیری می نماید. این فوم به خوبی آلودگی ها را حل و با استفاده از قدرت مکش دستگاه روند خشک شدن مبل تسریع می یابد .

 

برخی از مدل های این دستگاه به سیستم گرمایش نیزمجهزند که میتواند کف با درجه حرارت بالا تولید کرده و کیفیت شستشوی مبلمان را افزایش می دهد ، زیرا آب گرم و یا فوم گرم از توانایی بالایی در حل کردن چربی ها و آلودگی های الکترواستاتیک برخوردار است .

 

روش های شستن انواع مبلمان مخمل و نوع طرح رنگ سفید

نکته مهم در مبل های مخمل شست و شوی سریع آن بعد از کثیف شدن است زیرا هرچه زمان بگذرد رفع کثیفی آن سخت تر می شود. اگر مبل مخمل شما مرتبا در معرض استفاده بوده است پیشنهاد این است که هر ۶ یا ۸ ساعت آن را تمیز کنید تا دچار مشکل نشوید. به این منظور به کمک مقداری پنبه و کشیدن آن روی مبل آلودگی های سطحی را از مبل پاک کنید و تمام نقاط خارج از دید و باریک مبل را در تمیز کردن فراموش نکنید .

 

برای پاکسازی ابتدا آبلیمو و جوش شیرین را برداشته و دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک کاسه پر آبلیمو ترکیب کنید و سپس یک پارچه نرم یا اسفنج برداشته و خیلی نرم در جهت خواب مخمل روی مبل بکشید تا از آلودگی پاک شود. میتوانید نیز بعد از از سشوار جهت خشک کردن مبل استفاده نمایید.

 

تمیز کردن انواع مبل چرم و طرح رنگ چرم سفید

سپس برای تمیز ماندن همیشگی بهتر است هر هفته دستمال خشک و جاروبرقی را برای مبل خود استفاده کنید و به محض ریختن مواد غذایی آن را تمیز کنید و نگذارید لکه ها برای مدت طولانی روی آن باقی بمانند. بهتر است در صورت کثیف شدن مبلمان نوع چرم و نوع لکه را بدانید زیرا به طرق مختلفی پاک می شود، برای از بین بردن لکه های جوهر از مبل چرم باید ازدستمالی کتانی همراه الکل استفاده کنید همچنین لکه های چربی به راحتی توسط دستمالی نرم و خشک پاک می شوند.

 

برای تمیز کردن مبل چرم سفید بهتر است مقدار مساوی از آب لیمو و عصاره تارتار را مخلوط وپارچه ای نمدار را به آرامی روی لکه بکشید، تفاله ها را پاک کنید و محل مورد نظر را خشک کنید. یادتان باشد که برای تمیز کردن مبل چرم هر گز از آب زیاد، حلال های تمیزکننده، صابون و… استفاده نکنید زیرا باعث بدتر شدن شرایط و سخت تر شدن شستشو خواهد شد. پیشنهاد ماده صنعتی برای تمیز کردن واکس مخصوص مبل چرم موجود در بازار است.

 

طریقه ی شستن مبل با دستگاه بخارشو

یکی از ابزارهای بسیار مفید برای شست و شوی مبلمان استفاده از دستگاه بخارشو است.
طریقه استفاده از دستگاه بخارشو :
باید قسمت شامپو را روی مبل قرار داده و نازل را روی پارچه قرار داده و سپس دکمه را فشار دهید تا مواد پاک کننده آزاد شوند و سپس مانند کشیدن جارو برقی، در سطح مبل حرکت کنید. میزان پخش شدگی شامپو در همه جای مبل باید یکسان باشد .

طریقه ی شستن مبل با سرکه
سرکه از قوی ترین پاک کنندگان طبیعی است. سرکه به علت طبیعی بودن مضراتی که مواد شوینده صنعتی دارد مانند بو و حساسیت پوستی دارد و همچنین می تواند به الیاف پارچه مبلمان آسیب برساند را سرکه ندارد . مواد صنعتی غالبا بوی آزار دهنده ای دارند ولی پاک کردن مبلمان و زمین خانه ‌شما با سرکه کمک می‌کند که آسیب کمتری به خود و محیط وارد کنید.

 

 

نکات شامپوی مخصوص مبلمان

شامپوی مخصوص مبلمان : در انتخاب شامپو باید توجه کنید ، با الیاف و مواد سازنده‌ی مبلمان یا فرش‌های شما سازگاری داشته باشد و رنگ‌های مختلف الیاف باهم ترکیب نشوند و سلامت و لطافت مبل‌ها حفظ شود.

برای شست وشوی مبل های پارچه ای بهترین روش استفاده از شامپو است. با یک پارچه نرم و مقاوم، همراه مقداری شامپو فرش مبلمان را شست وشو دهید. باید در نظر داشته باشید که شامپو آلودگی را از بین می برد اما چون درآن مواد شوینده باقی می ماند و خشک می شود، این منجرب پخش ذرات آلودگی در سطح مبل شود.

 

لذا توصیه می شود بعد از شامپو کردن مبل ها ، با یک بخارشور یا جاروبرقی معمولی ، سطوح مبل را کاملا با دقت تمیز نمائید. توجه داشته باشید قبل از شستن تمام مبلمان قسمتی از مبل را شسته و امتحان کنید که پارچه مبل رنگ ندهد.
واقعا بهترین مواد شوینده کدام است؟.

 

واقعا بهترین مواد شوینده کدام است؟ باید بدانید که در حال حاضر بهترین مواد شوینده و محافظت کننده مبل و فرش در جهان موادی هستند که براساس تکنولوژی نانو ساخته شده باشند. مواد شوینده نانواصل هر چند قیمت بالایی دارند ولی از لحاظ کاربردی و کیفیت جزو بهترین مواد شوینده در جهانند.

 

علائم اختصاری برچسب‌های روی مبل

اصولا هنگام خرید مبل به شما دستورالعمل یا کاتالوگ محصول داده می شود که در آن نحوه شستشو و تمیز کردن مبل کاملاً توضیح داده شده است. گاهی ممکن است روی برچسب موجود بر روی محصول نیز اطلاعاتی قرار داشته باشد که معمولا این اطلاعات در رابطه با نوع پارچه، دمای مناسب برای شستشو و یا مواد شوینده مناسب برای مبل است. علائم اختصاری برچسب‌های روی مبل به شرح زیر هستند:

 

یعنی این محصول را میتوانید با آب شستشو کنید. : w

یعنی هم می‌توانید از شوینده‌های مایع همراه با بخارشو استفاده کنید و هم از شوینده‌های خشک : WS

یعنی برای شستشوی محصول بایستی از شوینده‌های خشک استفاده کنید و از آب نمی‌توان استفاده کرد : S

یعنی نمی‌توانید از شوینده استفاده کنید. مبل فقط باید با جارو یا برس تمیز شود : X

یعنی از مواد ارگانیک ساخته شده است و فقط باید از آب سرد برای تمیز کردن آن استفاده: O

 

مطالب خواندنی بیشتر:

چند نمونه از جدید ترین میز تلویزیون های مدرن
میز جلو مبلی مدرن و جایگاه آن در طراحی دکوراسیون
خرید جدیدترین میز جلو مبلی های مدرن
طراحی شیک اتاق نوزاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *